E-mail: kdketnet@gmail.com

 

Батьківські збори

 

Доброго дня, шановні батьки!

 

Ми раді Вас вітати на сторінці нашого сайту, яка створена для налагоджування тісного контакту і взаєморозуміння між батьками, студентами та викладачами. Ви будете мати можливість поспілкуватись з керівництвом Криворізького державного комерційно-економічного технікуму та кураторами академічних груп, отримати оперативну інформацію про успіхи свого сина або доньки у навчальній та позанавчальній діяльності.

 

Давайте спільно вирішувати проблеми, які пов’язані з особливостями вікової психології підлітків, будемо разом попереджувати конфліктні ситуації. Ми, куратори груп, викладачі та адміністрації технікуму запрошуємо Вас до співпраці та взаєморозуміння. Саме Ви, батьки, найкраще знаєте своїх дітей і допоможете швидше пізнати їх і нам. З іншого боку, педагогічні знання й поради досвідчених викладачів стануть Вам у пригоді.

 

Всі побажання та зауваження, що виникнуть під час спілкування просимо надсилати на e-mail:

 

Побажаємо всім нам успішної співпраці!

 

Зміст.

 

 

 

Адаптація студентів першокурсників до навчання в технікумі

 

Ефективність навчальної роботи студентів, позитивна мотивація до процесу навчання, успішність професійної діяльності після закінчення ВНЗ багато в чому залежить від рівня адаптації студентів першокурсників до нового освітнього середовища. Тут відіграють роль і психологічна готовність до навчання, і відповідність навчальної програми наявному освітньому рівню, і кількість годин, які студент приділяє підготовці до занять, і те, як був прийнятий студент у новому для нього колективі вищого навчального закладу.

 

Саме для студентів I курсу більшою мірою характерні підвищена тривожність, занижена самооцінка, депресії. Процес адаптації студентів-першокурсників дуже важливий, складний і довгий. Причинами й наслідками утрудненої адаптації можуть бути:

 

- недостатня інформованість про майбутню професію й, як наслідок, сумніви в правильності зробленого професійного вибору;

 

- невідповідність базової підготовки до вимог навчального закладу, недостатнє розуміння лекцій, як наслідок - зниження успішності, втрата інтересу до навчання;

 

- зміна побутових умов, зміна режиму дня;

 

- підлітковий вік.

 

Саме вплив родинного оточення є один з вагомих соціально-психологічних чинників на адаптацію студентів-першокурсників до нових умов навчання в технікумі.

 

Поради батькам першокурсників

 

Для того, щоб, процес адаптації проходив легше, слід стежити за тим, щоб ваша дитина:

  • Дотримувалась режиму дня.

  • Правильно організувала свій побут.

  • Знаходилася на свіжому повітрі не менше 2 годин в день.

  • Займалася фізичними вправами.

  • Вчилася більше працювати самостійно.

  • Підтримуйте постійний зв'язок з викладачами, куратором.

 

Для того, щоб підтримати першокурсника, необхідно:

  • Спиратися на сильні сторони дитини.

  • Показувати, що ви задоволені дитиною.

  • Уникати підкреслювати промахи молодої людини.

  • Уміти демонструвати любов і пошану до дитини.

  • Вміти взаємодіяти з дитиною.

  • Приймати індивідуальність дитини.

  • Проявляти віру в дитину.

  • Демонструвати оптимізм.

 

Слова підтримки:

 

«Знаючи тебе, я впевнений, що ти все зробиш добре».

«Ти робиш це дуже добре. Це серйозний виклик, але я впевнений, що ти готовий до нього».

 

Які слова не слід говорити:

 

«Ти завжди».

«Ти взагалі».

«Вічно ти».

 

В першу чергу необхідно дати зрозуміти вашій дитині, що ви бачите в неї рівноправного партнера, довіряєте їй і відноситесь, як до дорослої людини, яка вже в змозі самостійно будувати своє майбутнє і відповідає за свої вчинки. Прагніть говорити з нею на рівних, як з дорослим, підкреслювати важливість її вибору і вашу віру в неї, а також те, що навчання в технікумі обов'язково відкриє перед нею широкі перспективи, дасть можливість влаштуватися в житті, добре заробляти в майбутньому.

 

У жодному випадку не залишайте в цей складний адаптаційний період, візьміть себе в руки і не йдіть на поводу своїх негативних емоцій, а підтримайте і надайте допомогу. Повірте, що, не дивлячись на можливу агресію і крики про те, що вас ніхто ні про що не просив, в душі ваша дитина буде вам дуже вдячна і ніколи не забуде за протягнуту руку допомоги.

 

Практичний психолог О.І. Литвинова

 

Графік проведення батьківських зборів кураторами груп I – IV курсів

І семестр 2016 – 2017 н.р.

 

Група

ПІБ

куратора

Дата проведення

Час

проведення

Аудиторія

ОБ-17-1

Василиненко Н.Б.

08.09.2017

18.00

306

ПТБ-17-1

Красилич А.А.

16.09.2017

11.00

401

ХТ-17-1

Верещук О.С.

08.09.2017

18.00

208

ХТ-17-2

Аверьянова Н.М.

16.09.2017

11.00

409

РС-17-1

Моцієнко Л.М.

16.09.2017

12.00

205

ГС-17-1

Ніколєнко І.В.

14.09.2017

17.00

305

ОБ-16-1

Федорова О.Ф.

15.09.2017

18.00

207

ПТБ-16-1

Демарецька Т.І.

15.09.2017

18.00

312

ХТ-16-1

Бєла Л.П.

16.09.2017

12.00

210

ХТ-16-2

Єніна Л.І.

28.9.2017

9.00  / 17.00

114

РС-16-1

Заворотня А.В.

09.09.2017

18.30

405

ГС-16-1

Старовойт М.М.

22.09.2017

18.00

410

ХТ-17-3

Заїка О.А.

14.09.2017

17.00

404

ПТБ-17-2

Захарченко Т.Й.

08.09.2017

17.00

402

РС-17-2

Бойко О.М.

15.09.2017

16.00

202

Б-15-1

Йорж Ю.В.

22.08.2017

17.00

310

ТКД-15-1

Шишкіна Л.О.

16.09.2017

10.00

407

ВХП-15-1

Йорж В.І.

15.09.2017

18.00

201

ВХП-15-2

Шкурко В.В.

09.09.2017

11.00

107

РО-15-1

Гавриляк Л.С.

23.09.2017

10.00

204

ГО-15-1

Озеряник Л.Г.

09.09.2017

9.00

406

ХТ-16-3

Зубченко Н.О.

22.09.2017

17.00

103

ПТБ-16-2

Біла І.В.

17.09.2017

12.00

309

РС-16-2

Галямар В.О

09.09.2017

11.00

206

ВХП-14-1

Осадча І.А

09.09.2017

11.00

307

ВХП-15-3

Лисенко Н.П.

29.09.2017

18.00

412

ГО-14-1

Лушнікова О.Ю.

29.09.2017

17.00

302

 

зміст

 

Рекомендовані питання для розгляду на батьківських зборах

в студентських групах І-ІІ курсів (новий набір)

 

1. Особливості навчально-виховного процесу в КДКЕТ. Проблеми та задачі періоду адаптації студентів нового набору.

2. Правила внутрішнього розпорядку для студентів КДКЕТ. Закон України «Про заборону куріння».

3. Анкетування батьків.

 

Лекція «Профілактика і подолання негативних явищ у поведінці студентів».

 

 

Рекомендовані питання для розгляду на батьківських зборах

в студентських групах ІІ – ІІІ курсів

 

1. Особливості навчально-виховного процесу в КДКЕТ.

ІІ (ІІІ) курс - задачі та напрямки роботи (підготовка та проходження навчальної практики, отримання робітничої професії, …).

2. Правила внутрішнього розпорядку для студентів КДКЕТ. Закон України «Про заборону куріння».

3. Анкетування батьків.

 

Лекція практичного психолога «Проблеми міжособистісної взаємодії батьків та студента в ситуації конфлікту».

 

 

Рекомендовані питання для розгляду на батьківських зборах

в студентських групах ІІІ – IV курсів

 

1. Особливості випускного курсу.

2. Правила внутрішнього розпорядку для студентів КДКЕТ. Закон України «Про заборону куріння».

3. Особливості працевлаштування молодших спеціалістів.

Агенція з питань працевлаштування випускників «Шанс».

4.Анкетування батьків.

Лекція «Найбільша мудрість життя - бути людиною».

 

зміст

 

 

Попередження суіцидальної поведінки дітей та підлітків

 

Зміни, що відбуваються сьогодні в нашому суспільстві, висунули цілий ряд проблем, однією з яких є ріст самогубств серед молоді. Причини відхилень у поведінки виникають як результат посилення впливу субкультур, змін ціннісних орієнтацій молоді, несприятливих сімейно-побутових відносин, відсутності контролю за поведінкою підлітків, збільшення числа розлучень батьків.

 

Частота суїцидальних дій серед молоді протягом останніх двох десятиліть подвоїлася.

 

За даними центру досліджень дитинства Українського НДІ, у 27% дітей віком від 10 до 17 років час від часу з'являються суїцидальні думки. Крім того, більшість дитячих самогубств пов'язана не з психічними захворюваннями, як здається на перший погляд, а з недоліками морального виховання.

 

Характерним для мотивації підліткових самогубств є превалювання почуттів безнадії та безпорадності, підвищена чутливість до образи власної гідності, максималізм в оцінках подій і людей, невміння передбачати справжні наслідки своїх вчинків. Властива періоду становлення особистості самовпевненість у поєднанні з вищевказаними рисами породжує відчуття безвихідності, фатальності конфлікту, загострює переживання відчаю та самотності. При такому внутрішньому стані навіть незначний стрес може привести до небезпеки суїциду дитини або підлітка.

 

ПРИЧИНИ

 

Соціальні фактори. Руйнація сім'ї, алкоголь, наркотики, широкий вибір музики, фільмів і комп'ютерних ігор із поширеним у них некрофілією, садо-мазохістським смакуванням смерті, у тому числі й суїцидальної в поєднанні з підлітковою романтичністю, утворює летальну суміш, яка охоплює свідомість і думки все більшої кількості підлітків у світі. Повідомлення про самогубства сіє плани про здійснення подібних актів в інших, а самогубство в сім'ї - як зараза, яка підштовхує до такого ж вибору родичів. Багато стверджує, що самогубство - це вибір слабаків. Але спробуйте таке сказати матері неповнолітніх хлопця чи дівчини, які заподіяли собі смерть.

 

Проблеми в сім'ї. Переживання, пов'язані із розлученням батьків (і як наслідок - реальна або уявна втрата батьківської любові, а також відчай, образа, ревнощі, вражене самолюбство), конфлікти із родичами, відсутність підтримки і розуміння з боку батьків (і як наслідок - відчуття самотності, відчуженості, неможливість бути зрозумілим).

 

Клінічна депресія. Втрата сенсу життя. Нездатність справитись з ситуацією. Багато тих, хто знаходиться під великим тиском, не подумає про смерть. Але величезний вплив на тих, хто починає напружено думати про самогубство, має безнадійність і неправильне думання про суїцид, як про єдиний вихід.

 

Смерть близьких чи коханого. Коли біль від втрати близької людини стає нестерпною, підліткові починає здаватися, що далі так жити неможливо або він може думати, щоб поєднатися з коханим через смерть.

 

Вина. Коли немає покарання зі сторони батьків, друзів чи суспільства за дії, через які мучить сильне почуття вини, підліток може спробувати покарати себе сам, покінчивши з життям. І, на жаль, це може стати останнім покаранням.

 

Маніпуляція. Спроба отримати погрозами самогубства те, що іншими способами добитися неможливо.

 

Увага. Спроба самогубства може бути відчайдушним криком про увагу чи допомогу: «Я відчуваю страх, біль і відчай і не знаю, як з цим справитись. Будь-ласка, допоможіть, хто-небудь, зверніть на мене увагу!» Якщо крик про допомогу заходить занадто далеко, то стає фатальним.
Помста. Якщо образа занадто сильна, бажання відімстити і зробити боляче батькам чи коханому може переважити бажання жити.

 

Нерозділена любов або розрив відносин. Любов у підлітків і молоді часто виключно сильна. Розрив чи відкинення романтичних відносин часто настільки болючі, що емоції німіють і руйнується надія на майбутнє.

 

Вагітність, яка породжує відчай, страх, тривогу при нестійкій, ще не повністю сформованій психіці.

 

Насильство - фізичне, сексуальне або емоційне.

 

Почуття провини, сорому, образи, незадоволеності собою, невдачі у навчанні; страх перед ганьбою, глузуванням, приниженням; конфлікти з однолітками; страх перед покаранням.

 

Екстремальність. Підліткова імпульсивність, зневага до своєї безпеки, цікавість всім новим, включаючи смерть і відчуття непереможності, які існують в юнацькому серці, можуть сприяти небезпечній нагоді здійснення самогубства.

 

Невлаштованість молоді. Внаслідок економічних криз часто людина відчуває себе повною невдахою, звинувачуючи у першу чергу не зовнішні обставини, а саму себе. У такій ситуації майбутнє видається їй невизначеним, а самогубство - єдиним способом виходу із скрути.

 

ОСОБЛИВОСТІ ПОВЕДІНКИ, ЩО СВІДЧАТЬ ПРО НАЯВНІСТЬ СУЇЦИДАЛЬНИХ НАМІРІВ

 

1. Смерть і самогубство, як постійна тема розмов.

2. Особливий інтерес до того, що відбувається з людиною після смерті.

3. Розмови про відсутність цінності життя.

4. Фантазії на тему смерті.

5. Інтерес до можливих засобів самогубства.

6. Висловлення «я не хочу жити», «я хочу вмерти», «нема сенсу жити далі» і т.д.

7. Непрямі висловлення «нічого, незабаром ви відпочинете від мене», «нічого, незабаром усе закінчиться для мене», «він незабаром пошкодує, що відкинув мене» і т.д.

8. Придбання засобів самогубства.

9. Скарги на власну безпорадність, безнадійність.

10. Перевага жалобної або скорботної музики.

11. Написання прощальних листів.

12. Дивне «прощальне» поведінка з людьми.

13. Упорядкування справ, раптове завершення довгострокових справ.

14. Роздача особистих речей, складання заповіту.

15. Невластива мовчазність або висловлення зі схованим другим змістом, зв'язані зі смертю.

16. Прояв ознак депресії.

 

ОЗНАКИ СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ.

 

Поведінкові ознаки суїцидальної загрози:

- будь-які раптові зміни у поведінці і настроях, особливо тих, що віддаляють від близьких людей;

- схильність до необачних і безрозсудних вчинків;

- надмірне споживання алкоголю чи таблеток;

- відвідування лікаря без очевидної необхідності;

- розлучення з дорогими речами або грошима;

- придбання засобів скоєння суїциду;

- підведення підсумків, приведення справ до порядку, приготування до уходу;

- нехтування зовнішнім виглядом.

 

Словесні ознаки суїцидальної поведінки:

- упевнення у безпорадності і залежності від інших, продавання;

- повідомлення про конкретний план суїциду;

- подвійна оцінка значущих подій;

- розмови або жарти щодо бажання померти;- повільна, маловиразна мова;

- висловлювання самозвинувачень.

 

Емоційні прояви суїцидальних тенденцій:

- амбівалентність, подвійність емоцій і почуттів;

- безпорадність, безнадійність;

- переживання горя;

- ознаки депресії;

- почуття провини або відчуття невдачі, поразки;

- надмірні побоювання або страхи;

- почуття власної малозначущості;

- неуважність, розсіяність або розгубленість.

 

Ознаки депресії у дітей, що схильні до суїциду:

- сумний настрій;

- втрата властивої дітям енергії;

- зовнішні прояви журби;

- порушення сну;

- соматичні скарги;

- зміна апетиту або ваги;

- погіршення успішності навчання;

- зниження інтересу до навчання;

- страх невдачі;

- почуття неповноцінності;

- самообман - негативна самооцінка;

- почуття «заслуженого» відторгнення;

- помітне зниження настрою при найменших невдачах;

- надмірна самокритичність;

- зниження рівня соціалізації;

- агресивна поведінка.

 

ОЗНАКИ ДЕПРЕСІЇ

 

• зниження настрою, глибокий сум;

• різкі перепади настрою, підвищена емоційна чутливість, плаксивість, слабість;

• втрата апетиту, переїдання;

• підвищена сонливість, безсоння;

• нездужання;

• зниження уваги;

• нерішучість;

• апатія, втрата інтересу до речей, людям і ситуаціям, що раніше викликали інтерес;

• соціальна самоізоляція, відхід від родини, друзів, мовчазність;

• зниження ефективності праці, навчання.

 

ВИХІД

 

Результати досліджень показують, що саме відносини з рідними, а не з однолітками запобігають у підлітків депресію і суїцидальні спроби. Коли справа доходить до суїцидальних думок, молоді люди часто сприймають відносини в сім'ї як більш вирішальні і важливі, ніж контакт з друзями. Отож, батьки повинні бути дуже уважними до поведінки дитини, яка, на їхню думку, може здійснити самогубство.

 

• Якщо підліток пробує покінчити життя самогубством чи серйозно роздумує над ним, йому необхідна професійна допомога. Тому його потрібно негайно відвезти до психіатра. Якщо ви цього не зробите, а підліток помре, ви відповідальні за його життя. Не залишайте його наодинці, доки не відведете до лікаря. Якщо ви не його батько чи матір, повідомте батькам.

 

• Якщо ви вважаєте, що підліток думає про самогубство, проте не планує чи не загрожує його звершити, багато моліться за нього і говоріть з ним вкрай обережно. Ніколи не відкидайте, не висміюйте і не кидайте виклик заявам про самогубство. Старайтесь уважно і співчутливо вислухати молоду людину в її проблемах.

 

• Часто бувають випадки повторного самогубства. Відбувається це, як правило, приблизно через три місяці після попередньої спроби. Підлітки, що належать до групи підвищеної суїцидального ризику, залишаються суїцидонебезпечними протягом року. Весь цей час вони повинні знати: якщо життя знову почне підносити неприємні сюрпризи, їм буде на кого опертися.

 

• Завжди є спокуса суперечити підліткові, коли на його долю випала гнила участь. Не робіть цього. Краще укріплюйте його самооцінку. Необхідно, щоб дитина відчула себе любленою, усвідомила себе особистістю з унікальними талантами і потенціалом.

 

• Якнайбільше спілкуйтесь з підлітком, підтримуйте і підбадьоруйте його.

 

• Самогубці - це люди, які втратили надію. Дайте дитині надію, відкривши їй Бога надії, який сильний подбати про її майбутнє.

 

• Багато підлітків, навіть з побожних родин, стверджують, що не можуть розмовляти з батьками про важливі для них речі. Дайте зрозуміти вашій дитині, що вона може говорити про що завгодно і ви не будете її за це осуджувати. Поважайте її думку.

 

• Багато підлітків не можуть справитись з мільярдом проблем, які тиснуть на них вдома, в школі, серед однолітків. Тактовно, не нав'язуючи свою думку, допомагайте їм знаходити вирішення проблем. Дуже добрим є не кричати: «Того не смієш робити!», а розказати про наслідки того, що хоче «вчудити» ваше чадо.

 

• Домовтесь з підлітком, що він зможе в будь-який момент звернутись до вас у випадку думок про самогубство і ви вислухаєте його і будете поряд, поки криза не пройде.

 

Ось які поради пропонують психологи підліткам, яких переслідують думки про самогубство:

 

1. У разі сильних емоційних переживань поплач, як наодинці, так і з іншими людьми. У цьому немає нічого страшного. З одного боку - полегшає, а з другого - цим можна подати сигнал про твоє важке становище, викликати співчуття і бажання зарадити твоєму горю.

 

2. Якщо ти втратив спокій через почуття глибокої провини, краще вирішити проблему, а не мучити себе. Ти вчиниш правильно, якщо розкажеш про все батькам або іншим людям, небайдужим до твоєї долі. Цілком можливо, що спочатку вони будуть прикро вражені, засмутяться, будуть тебе сварити. Але потім, скоріше за все, почнуть думати тільки про те, як тобі допомогти, як врятувати тебе від подальшої біди. Також піди до сповіді і проси Ісуса допомоги для виправлення ситуації.

 

3. У будь-якому разі, якщо ти занепокоєний і збентежений, краще не страждати на самоті. Поширеною помилкою є очікування, що інші самі здогадаються про твої страждання, почнуть тебе розпитувати і пропонувати допомогу. Але жодна людина не може бачити, що на серці в іншої, зокрема і в тебе, тому сам шукай потрібного контакту, відкрий своє серце тому, кому ти довіряєш і хто здатний тобі допомогти. Тримати все у собі - те ж саме, що самому тягнути важкий тягар.

 

4. У виникненні або посиленні пригніченого стану нерідко винна занижена самооцінка. Якщо ти постійно чуєш принизливі вислови про себе й образи, можна почати сприймати себе нікчемною людиною, яка не варта поваги інших. Але хто має право тебе оцінювати? Хоч би що думали про тебе інші, ти є унікальною особистістю, і якщо комусь щось у тобі не подобається, то це їхні проблеми, а не твої. Шукай спілкування з тими, хто ставиться до тебе по-доброму і з розумінням.

 

5. Навіть якщо серед твого близького оточення ти не знайдеш людину, гідну твоєї довіри, ти завжди можеш звернутись у щирій молитовній розмові до люблячого Небесного Татка, який ніколи не зрадить і повсякчас напоготові вислухати тебе, виявити до тебе доброту та повагу. Він бажає утішити тебе, підтримати у важку хвилину.

 

6. Якщо відчуваєш напад глибокого смутку і нудьги, спробуй переключитись на щось інше, зайнятися якоюсь справою. Якщо ти займаєшся тим, що у тебе добре виходить, то до тебе знову повертається почуття самоповаги, яке зазвичай зникає, коли загострюється депресія.

 

7. Корисно також займатися тим, що тішить тебе. Походи по магазинах і зроби самому собі або комусь із близьких та друзів приємний подарунок, приготуй свою улюблену страву, перечитай улюблену книжку, розгадуй кросворди, помалюй, пограй, щось відремонтуй удома, покатайся на велосипеді тощо.

 

8. Найкращими ліками від пригніченості є допомога іншим - тим, кому важко.

 

9. У жодному разі не пробуй приховати або подолати свою депресію за допомогою наркотиків та алкоголю. Це пастка для тих, хто шукає легких шляхів. Але після тимчасово розслаблення знов охоплює пригнічення і роздратованість.

 

10. Якщо твій душевний стан дуже розбалансований і ти відчуваєш, що не в змозі адекватно оцінювати ситуацію, спробуй звернутися до фахівця: психолога, психотерапевта, навіть психіатра.

 

зміст

 

Лекторій для батьків

Вплив сім’ї на формування особистості дитини

 

Підлітковий вік — критичний період психічного розвитку. Зростає самостійність, відносини з ровесниками і дорослими стають багатогранними і змістовнішими, розширюються їхні види і форми.

 

Найважливішим психологічним фактором підліткового періоду є становлення самосвідомості, важливим моментом якого — почуття дорослості. Суб'єктивно дорослість підлітка пов'язана не з копіюванням досвіду дорослих, а із приєднанням підлітка до суспільства, з проявом у нього соціальної відповідальності як можливості і необхідності відповідати за себе і за справу на рівні дорослої людини.

 

Серед студентської молоді підліткового віку сьогодні домінують культурно-споживацький тип дозвілля, який реалізуються у двох особистісних орієнтаціях: розваги, видовища, пов'язані з отриманням інформації (телебачення, радіо, кіно, концерти, театри, музеї, книжки тощо), та задоволення потреб спілкування у неформальних групах. Навіть проведення дозвілля в інформаційному просторі Інтернету, яке набуло масового характеру і стало впливовим чинником у формуванні особистості, не завжди може мати позитивні наслідки для дитини.

 

Існує безліч рекомендацій, як виховувати дитину. Необхідно тільки враховувати, що кожна дитина — абсолютно унікальна. Хочемо навести кілька порад для Вас, шановні батьки, як навчати дитину тих необхідних навичок, що допоможуть їй бути успішною, впевненою в собі, щасливою — такою, якою ви хочете її бачити:

 

1. Любіть свою дитину. Кажіть їй про вашу любов щодня. Вона, можливо, буде соромитись повертати вам такі слова у цей період свого життя, але колись згадає про них. Якщо дитина чинить неправильно, важливо підкреслити, що ви все одне любите її, навіть якщо вам не подобається її поведінка, якщо її дії вас не задовольняють. Підлітки схильні драматизувати ситуацію, а надто — коли їх звинувачують. Тому переконайтеся в тому, що вони усвідомлюють, що ви їх усе одно любите.

 

2. Не бійтеся встановлювати обмеження. Якщо вам не подобається, що ваша дитина йде кудись із дому, - займіть тверду позицію. Вона має зрозуміти, що ваша заборона — в першу чергу турбота про неї, її здоров'я та безпеку. А ви маєте бути впевненими, що вона не опиниться у небажаній компанії, не скоїть небажаний вчинок.

 

3. Дитина має бути зайнята якоюсь корисною або цікавою справою у вільний від навчання час. Спортивні секції, творчі студії, гуртки, волонтерські організації привчають відповідально ставитись не тільки до себе, а й до інших.

 

4. Підкреслюйте важливість сім'ї. Наголошуйте, що ваша родина — одне ціле, одна команда. Дітям значно необхідно відчувати належність до певної групи — це своєрідний якір. Заохочуйте бажання своїх дітей проводити якомога більше часу з різними членами сім'ї: бабусями, дідусями, двоюрідними сестрами та братами, всіма вашими родичами. Збирайтеся за столом під час обіду або вечері, спілкуйтеся, обговорюйте сімейні проблеми, діліться радістю.

 

5. Нехай ваша дитина обов'язково допомагає вам у домашніх справах, давайте їй певні доручення, навчіть самостійно обслуговувати себе — прибирати у своїй кімнаті, мити посуд, прати свої речі, поливати квіти, доглядати за домашньою твариною. Вона має брати на себе частину домашньої роботи, яку завжди виконуєте ви. Допомагаючи Вам, дитина самостійно привчається до відповідальності. Чудово, якщо за діло береться вся сім'я, і всі разом роблять необхідну справу, допомагаючи одне одному.

 

6. Поважайте вибір дитини. Усвідомте, що вона ніколи не стане Вашим клоном, не буде думати і діяти так, як Ви. Підлітки постійно намагаються з'ясувати для себе, хто вони є, у що вірять, кого наслідують, кому підкоряються. Не критикуйте категорично їхній вибір у музиці (навіть, якщо та здається вам надто агресивною), зачісці, одязі. Намагайтеся тактовно висловити свій подив, незадоволення, проговоріть, що саме не подобається Вам у виборі дитини. Повне придушування її бажань і намагань може спричинити найнеприємніші наслідки. Дозвольте їй мати право вибору, якщо це стосується тимчасового явища. Кольорове волосся згодом відросте, а от татуювання — це на все життя, тому саме тут варто сказати своє тверде батьківське «ні», довести, чому саме Ви проти, чому це захоплення — небезпечне та шкідливе.

 

7. Говоріть із дитиною про можливі майбутні наслідки її поведінки. Вона має усвідомити, що Ви не завжди зможете дбати про неї, опікуватись її проблемами, оберігати її від небажаного, передбачати і застерігати. Намагайтеся пояснити важливість отримання гарної освіти для подальшого працевлаштування. Пояснюйте, що сьогоднішні вчинки дитини матимуть величезний вплив на її майбутнє. У зрозумілій формі доведіть дитині, що вона не зможе стати тим, ким мріє, якщо скоїть злочин або не матиме середньої та спеціальної освіти.

 

8. Нехай дитина бере участь у розподілі сімейного бюджету, обговоренні купівлі дорогих речей, доручайте їй сплачувати рахунки за квартиру та комунальні послуги, телефон, Інтернет — вона повинна бачити, як важко буває утримувати сім'ю, купувати одяг, їжу, платити за навчання, репетиторів тощо. Діти схильні сприймати все це як належне. А насправді вони мають усвідомлювати, що батьки забезпечують їх усім необхідним. І настане день, коли вони будуть самі утримувати свою сім'ю та забезпечувати її.

 

9. Учіть дитину спілкуватися з дорослими та однолітками, з повагою ставитися до них, організовувати свій вільний час, відпочинок та дозвілля всієї сім'ї, відповідати за деякі нескладні організаційні моменти.

 

10. Хтось сказав: нитку довіри легко розірвати, а мур недовіри зводиться сам. Це означає, що коли батьки насміхаються з думок своїх нащадків або не сприймають їх із належною довірою чи увагою, діти почнуть шукати інших людей і довірятимуть їм, а про довіру до батьків вам залишиться лише мріяти і, можливо, згадувати.

 

11. Перед батьками стоїть велике завдання — крім матеріального забезпечення потрібно ще навчити дітей приймати правильні рішення у житті. А це означає: дати нагоду ризикнути прийняти особисті рішення і жити відповідно до них.

 

Сьогоднішній світ приховує безліч спокус для молоді і практично нічого її не вчить. Тому саме батьки були і залишаються найголовнішими вихователями. Необхідний баланс любові й дисципліни дозволить вашій дитині рости і розвиватися у тому середовищі, яке зробить її турботливою та відповідальною людиною.

 

зміст